close
تبلیغات در اینترنت
روش تدریس ابتدایی
شهدای مدافع حرمیا فــــاطمـــــه الزهـــــــــــراسلام مدرسه
  • تاریخ: دوشنبه 24 خرداد 1395
    بازدید: 126

     

     

    مهم ترین مفاهیم روان شناسی که هر معلمی باید بداند

     

    1- عقیده و درک دانش آموزان در مورد هوش و توانمندی، بر عملکرد شناختی و یادگیری شان، تاثیر می گذارد.

    2- آنچه دانش آموزان، هم اکنون می دانند، بر یادگیری شان تاثیر می گذارد.
    3- رشد و توسعه شناختی و یادگیری دانش آموزان، محدود به مراحل عمومی رشد نیست.

     

     

     4- یادگیری بر اساس زمینه (محیط، متن، حالات، و شرایط) است بنابراین تعمیم یادگیری به یک زمینه جدید به صورت خود به خود صورت نمی گیرد بلکه نیاز به تسهیل شدن دارد. 

    5- کسب بلند مدت دانش و مهارت، بستگی زیادی به تمرین دارد.
    6- بازخورد شفاف، روشنگر، و در زمان مناسب به دانش آموزان، برای یادگیری مهم است.
    7- خود انظباطی دانش آموزان به یادگیری کمک می کند و مهارت خود انظباطی را می توان آموزش داد.
    8- خلاقیت دانش آموزان، می تواند تقویت شود.
    9- وقتی دانش آموزان به صورت درونی (نه به صورت بیرونی) انگیزه برای اقدام می یابند، تمایل بیشتری به لذت از یادگیری و عملکرد بهتر پیدا می کنند.
    10- وقتی هدف دانش آموزان به جای کسب نمره، تسلط بر درس می شود، در مواجه با تکالیف چالش برانگیز و پردازش اطلاعات، استقامت بیشتری از خود نشان می دهند. 

     


    11- انتظار معلمان از دانش آموزانشان، بر فرصت های یادگیری دانش آموزان، انگیزه آنها و خروجی های یادگیری شان، تاثیر می گذارد.
    12- انتخاب اهداف کوتاه مدت، مشخص و با چالش متوسط بهتر از اهداف بلند مدت، عمومی و با چالش زیاد، باعث انگیزه بخشی می شود.
    13- یادگیری در زمینه اجتماعی چند جانبه، واقع شده است. 
    14- ارتباط ها و گفتگوهای بین فردی، هم برای فرایند آموزش- یادگیری و هم برای توسعه اجتماعی- عاطفی دانش آموزان اهمیت حیاتی دارد. 
    15- وضعیت خوب عاطفی بر عملکرد آموزشی، یادگیری و رشد و توسعه تاثیر می گذارد.
    16- انتظارات برای رفتار کلاسی و تعاملات اجتماعی، یادگرفته می شود و آن را از طریق اصول اثبات شده رفتاری و آموزش کلاسی موثر می توان یاد داد. 
    17- مدیریت موثر کلاس درس مبتنی است بر: 1) ایجاد و بیان انتظارات بالا 2) تغذیه پیوسته رفتارهای مثبت 3) ایجاد سطح بالایی از حمایت دانش آموزان
    18- ارزشیابی های تکوینی و تراکمی (formative and summative assessments) هر دو مهم و مفید هستند اما نیاز به نگرش و تفسیر متفاوتی دارند.
    19- بهترین اندازه گیری توانمندی، دانش و مهارت دانش آموزان، مبتنی بر فرایندهایی است که ریشه در علوم روانشناسی داشته و شامل استانداردهای مناسب برای کمیت و انصاف باشد.
    20- فهم داده های ارزشیابی، بستگی به تفسیر شفاف، مناسب و منصفانه دارد.

    مترجم: حمید همتی

     

    کانال تلگرامی ما :

    کانال بزرگ و جامع گام آخر (ویژه آموزش ابتدایی)

    https://telegram.me/joinchat/BcTZfT1p0MS61-MsA1Ca9Q

     

  • تاریخ: دوشنبه 24 خرداد 1395
    بازدید: 288

    thumb

     

    فیلم آموزشی ۳دقیقه ای جالب درمورد تقریب درچهارم ابتدایی 

     

    فیلم آموزشی جالب درمورد تقریب درچهارم ابتدایی

     

    دانلود

     

    کانال تلگرامی ما :

    کانال بزرگ و جامع گام آخر (ویژه آموزش ابتدایی)

    https://telegram.me/joinchat/BcTZfT1p0MS61-MsA1Ca9Q

     

  • تاریخ: چهارشنبه 27 آبان 1394
    بازدید: 197

    اختلالات یادگیری

    اختلال یادگیری (learning disorder) عبارت است از تاخیر یا نارسایی در مهارت تحصیلی و فرد خیلی پایین تر از سطح سنی، هوشی و تحصیلی که از سایر افراد قابل مقایسه انتظار می رود عمل می کند. آنها در سه زمینه ریاضیات، نگارش و خواندن آشکار می شوند. فرد مبتلا به اختلال ریاضیات در تکالیف و مفاهیم ریاضی اشکال دارد. امکان دارد در مهارتهای زبانی، مهارتهای ادراکی، مهارتهای توجه و مهارتهای ریاضی اختلالهایی وجود داشته باشد. در اختلال بیان نوشتاری،نگارش فرد با املای غلط، خطاهای دستوری یا نقطه گذاری و بی نظمی پاراگرافها مشخص می شود که در خیلی از مواد درسی، مشکلات جدی برای کودکان به بار می آورد. اختلال خواندن که معمولا خوانش پریشی نامیده می شود، نوعی اختلال یادگیری است که به موجب آن، فرد هنگام خواندن کلمه ها را حذف، تحریف یا جایگزین می کند و به صورت آهسته و مردد می خواند.
    (( هالجین/ آسیب شناسی روانی/ ترجمه یحیی سید محمدی))

    11:15:13 PM
    علل اختلالات یادگیری
    ثابت شده است که علل بروز ناتوانی های یادگیری نسبتا مبهمع است. برخی از مشکلات کنونی درباره مفهوم ناتوانی های یادگیری، بازتابی است از ناتوانی ما در اشاره دقیق به علل بروز ناتوانی های یادگیری که شاهدش هستیم؛ اما تجربه درمانگران به ما ثابت می کند که ناتوانی های یادگیری، مفهومی «چندرشته ای» است و پیوند میان کارشناسان رشته های گوناگون در این امر باید برقرار باشد.

    1- عوامل محیطی: عوامل محیطی بسیاری وجود دارد که می تواند به پیچیدگی ناتوانی های یادگیری بیفزاید و حتی شاید سبب ساز آن باشد. تغذیه مناسب و سالم کودک از جمله این عوامل است.

    سرماخوردگی مزمن، مشکلات تنفسی، آلرژی ها و همچنین سقوط، آسیب دیدیگی مغزی و یا ضربه واردشده به سر در دوره ای که کودک در حال رشد است می تواند موثر باشد.

    - همچنین کودک در حال رشد نیازمند درون داده های حسی است تا درباره محیط و خود و هردو بیاموزد؛ یعنی کودک به تجربه هایی نیاز دارد تا بیاموزد که چگونه بیاموزد. اگر این سطح کاهش زیادی داشته باشد کودک در ارتباط با دنیای بیرون دچار مشکل می شود؛ بنابراین انجام بازی هایی که مطابق هر دوره رشدی است نقش بسزایی در پیشگیری از اختلالات یادگیری دارد.

    - صحبت کردن با کودک و درگیربودن او در فرایندهای کلامی مثل گفت و گوهای روزانه و قصه گویی برای او بسیار رشد دهنده خواهدبود.

    از سویی دیگر بسیاری از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری، مضطرب، نامطمئن و بی اختیار و سرکش هستند که ممکن است این رفتارها با حس ناامنی طبیعی، ناپایداری دریافت حس محبت و گرمی و پذیرش در منزل و محیط مدرسه پیوند داشته باشد. بنابراین ایجاد محیطی گرم، صمیمی و حمایت کننده از سوی والدین نقش موثری در بهبود ناتوانی یادگیری کودک دارد.

    2- عوامل فیزیولوژیکی: بسیاری از متخصصان بر این باورند که علل اساسی ناتوانی های یادگیری، آسیب دیدگی مغزی شدید یا جزئی و صدمه های واردشده به دستگاه عصبی و مرکزی است.

    3- عوامل ژنتیکی: شواهدی در دست است که نشان می دهد ناتوانی های یادگیری احتمالا در برخی خانواده ها بیش از دیگران دیده می شود. درواقع عوامل ژنتیکی در شمار وسیعی از ناتوانی های یادگیری نقش دارد.

    4- عوامل بیوشیمیایی: اختلال های گوناگون متابولیکی در حکم عواملی هستند که موجب ناتوانی های یادگیری می شوند؛ مثل هایپوگلیسمی و کم کاری.

    5- عوامل هنگام و بعد از تولد: اتفاقات حین زایمان که به آسیب دیدن جنین انجامد؛ مثل سیانوزه شدن کودک و یا بیماری های شدیدی که در روزهای اولیه زندگی بعد از تولد است، مثل زردی های شدید می تواند در ابتلای کودک به ناتوانی یادگیری موثر باشد.

    6- تاخیر رشد: دیده نشدن نشانه های رشد جسمی و شناختی مطابق با سن کودک، نشانه ای است برای بروز اختلالات یادگیری در سال های آینده. مشکلات برخی از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری ممکن است از تاخیر رشد در برخی اجزای دستگاه عصبی مرکزی سرچشمه گرفته باشد که این گونه کودکان پس از بزرگ تر شدن بر این مشکلات غلبه می کنند.

    7- عوامل آموزشی
    * تدریس ناکافی و ناصحیح به کودکان
    * عدم فراگیری معلم از مهارت های لازم برای تدریس درس های پایه در مدارس
    * توقعات بیش از اندازه بالا یا بسیار پایین معلمان
    * برنامه ریزی و طرح برنامه آموزشی ضعیف
    * نداشتن فعالیت های برانگیزند
    * تدریس عملی نادرست
    * جای خالی آموزش مهارت های اجتماعی، یادگیری و حرکتی و جسمی و نپرداختن به یادگیری های زبان شفاهی

    منبع:مجله سپیده دانایی
    ی)

    · اگر نام چیزی را به او بگوییم ، باید بتواند تا مدت 3 تا 30 ثانیه بعد، نام آن را بازگو کند (مثلا در داستان می گوییم اسم موش کوچولو دم باریک بود ) کودک باید بتواند پس از مدت کوتاهی آن اسم را بازگو کند (حافظه کوتاه مدت شنیداری)

    · نور چراغ قوه ای را روی دیوار می اندازیم ، از کودک می خواهیم بدون تکان دادن سرش ، با چشم نور را دنبال کند و نور را به چپ و راست حرکت می دهیم. ( یا اشیاء را جلوی او می گیریم و حرکت می دهیم مثل مداد و...)

    · کودک باید بتواند صداهای اطرافش را تشخیص دهد ، مثلا بسته شدن در، باز شدن در ، روشن بودن اتومبیل ، زنگ منزل و صداهای محیطی دیگر(بشنود و نام ببرد)

    · کودک باید برخی از رفتارهایی که شما انجام می دهید ببیند و تقلید کند. مثلا دست خود را بالا می برید و به اطراف می چرخانید ، او هم می ببیند و انجام می دهد.

    7- کودک باید بتواند با خمیرِ بازی اشکال ساده مثل توپ ، لوله و... درست کند.

    · بتواند مفهوم عمق و گودی را تشخیص بدهد.



    8- در بازی های دسته جمعی و با سایر کودکان دیگر برای مدتی بازی کند و در تمام مدت چه در بازی ها و چه در منزل از میزان کافی سرزندگی و شادابی برخوردار باشد.



    معمولا اغلب کودکان 4 تا 5 سال باید بتواند تمام تمرین ها و فعالیت هایی را که ذکر شد به خوبی انجام دهند . تمری
    11:15:13 PM
    ن ها و فعالیت هایی که در این قسمت آورده می شود برای پایان سن 5 سالگی است.



    1- کودک باید بتواند کارهای روزانه را خودش به تنهایی انجام دهد . این امور شامل موارد زیر می شوند.

    o پوشیدن و یا درآوری کفش و لباس ها

    o شستن دست و صورت

    o مرتب کردن وسایل و گذاشتن آنها در جای خودشان

    o مسواک زدن و شانه کردن مو
  • تاریخ: سه شنبه 15 ارديبهشت 1394
    بازدید: 268

    بالاخره بعد از مدتها از تولید نرم افزار آموزش ضرب 1 که حدود 6000 بار توسط کابران

    دانلود شد ،نرم افزار ضرب آموز 2 را با امکانات و ویژگی های منحصر به فرد آماده کردیم.

    امیدواریم که این نرم افزار کمک کوچکی باشد برای تمام دانش آموزان ایران عزیز.

    http://www.yozan.blogfa.com

  • تاریخ: چهارشنبه 05 فروردين 1394
    بازدید: 419

    پس از ورود به صفحه فیلم ها، مقطع تحصیلی خود را انتخاب کنید، کلاس خود را انتخاب نمایید. آن گاه بر روی درس مورد نظر کلیک کنید .

    روی تصویر زیر کلیک کنید

  • تاریخ: سه شنبه 26 اسفند 1393
    بازدید: 367

    تكنيك هاي تثبيت يادگيري

    معمولا دانش آموزان دوره ابتدايي از فراموشي مطالب اظهار گلايه دارند . آنها مي گويند ((مطلبي را ياد مي گيريم ولي بلافاصله فراموش مي كنيم .)) درصورتي كه بتوان دوام مطالب آموخته شده را در افراد بيشتر نمود مي توان از آموختني ها به صورت كامل تري بهره برداري كرد .

    در دوره ابتدايي اگر آموزش همراه با بازي و ايجاد علاقه باشد يادگيري حاصل از آن مي تواند تثبيت شود .

    با اين روش در واقع محيطي را خلق كرده ايم كه در آن كودك را به فكر كردن ،حل مسئله ،ساختن ، جستجو ،كشف و در نهايت يادگيري تشويق مي كند .

    به گفته ي هيلگارد؛؛ تكوين يك تداعي يا پيوند بين دو رويداد اساسي ترين شكل يادگيري است ؛؛

    تكنيك هاي ياد شده در قالب :بازي - فعاليت هاي هنري - كارهاي دستي و هنرنمايي معلم مي تواند عرضه شود .

    الف )بازي

    ...............

    ب:فعاليت هاي هنري

    ................

    ج : كارهاي دستي

     ...............

    برای توضیح بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید

  • تاریخ: سه شنبه 26 اسفند 1393
    بازدید: 3738

    پاره ای از روش های فعال تدریس

     

    مقدمه

    تسلط معلم برروش ها و فنون آموزشي يكي از ملاك هاي شايستگي معلمان به حساب مي آيد . در واقع بسياري از صاحب نظران اين ملاك را بر ديگر ملاك هاي شايستگي معلمان ترجيح مي دهند . پيروان اين ملاك معلم را مانند فرد صاحب فن ديگري مي دانند كه هر چه بر فوت و فن كارش مسلط باشد در كارش موفق تر خواهد بود ، ( ملكي ، 1385 ص 97 ) روش عبارت است از سازماندهي فرآيند ياددهي – يادگيري و روش تدريس عبارت است از تعامل يا رفتارمتقابل معلم و شاگرد بر اساس طراحي منظم و هدفدار معلم براي ايجاد تغيير در رفتار شاگرد ( شعباني ، 1384 )

    در يك تدريس موفق و اثر بخش علاوه بر شخصيت و مقام و منزلت معنوي و اعتبار معلم در نزد شاگردان شناخت انواع روش هاي تدريس و توانايي بكار گيري آنها در كلاس درس از اهميت قابل توجهي برخوردار است . چرا كه اگر روش هاي تدريس به كار گرفته شده نا مناسب باشد و با محتواي مورد همخواني نداشته باشد و يا اينكه معلمان به روش هاي تدريس مورد استفاده تسلط نداشته باشند ، در اين صورت معلوم نخواهد بود كه بر سر اهداف آموزشي كه همه تلاش ها و امكانات درخدمت تحقق آنها هستند در مدارس و كلاس هاي درس چه خواهد آمد تدريس مي تواند زيبا باشد ، دلچسب و برانگيزاننده باشد ، اميد بخش باشد ، اثر بخش باشد ، پويا باشد وقتي كه معلمان در بكارگيري روش هاي تدريس مهارت داشته باشند .

    تسلط بر روش هاي تدريس از آنجا در امر آموزش اهميت دارد كه .........

    به ادامه مطلب بروید ........

     

  • تاریخ: سه شنبه 26 اسفند 1393
    بازدید: 469

    این دانش آموزان دارای هوش متوسط می باشند و به لحاظ ضریب هوشی در مرز بین عادی و استثنایی قرار دارند به همین دلیل به آنها دانش آموز مرزی(دیر آموز) می گویند.ضریب هوشی آنان معمولا بین 70 تا 85 می باشد.برخی از ویژگیهای آنها بشرح زیر می باشد:

    *این دانش آموزان در همه دروس ضعیف هستند. جایگاه این دانش آموزان در مدارس عادی است  و به دلیل اینکه در همه دروس ضعیف می باشند نمی توانند تحت پوشش مراکز مشکلات ویژه یادگیری قرار گیرند(دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری در یک یا چند درس ضعیف می باشند و نه در همه دروس).

    * سوالات را با  کندی پاسخ می دهند.

    * در مقابل مشکلات کم تحمل هستند.

    * اعتماد بنفس پایینی دارند و ترسو هستند.

    * اغلب در یک یا چند پایه مردود می شوند.

    *بی دقت و کم توجه هستند و به آسانی حواسشان پرت می شود.

    * برخی از آنان بیش فعال می باشند.

    * رفتار اغلب آنها غیر قابل پیش بینی است.

    *به آسانی شکست می خورند.

    * به فعالیتهای بیشتری جهت خواندن نیاز دارند.

    * مفاهیم انتزاعی را بخوبی درک نمی کنند.

    * در انجام تکالیف روزانه مشکل دارند.

    * مرتبا شکست می خورند.

    * به تکرار و تمرین بیشتری نیاز دارند.

    * عملکرد آنها از سطح کلاسی پایین تر است.

    * دستورات و دستوالعملها را بخوبی درک نمی کنند.

    * در زمان بندی مشکل دارند.

     و ........  روی ادامه مطلب کلیک کنید

  • تاریخ: سه شنبه 26 اسفند 1393
    بازدید: 414

    مشکلات عاطفی کودکان

    مقدمه:در ابعاد مختلف رشد کودک، «بعد عاطفی» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا آثار و نتایج آن، در روح و روان فرد، برای همیشه پابرجا می‌ماند. کودکی که دچار مشکل عاطفی شود، احساس بی‌لیاقتی می‌کند و همین امر، ناراحتی‌های عاطفی او را افزایش می‌دهد.

    در ادامه مطلب خواهید دیدنکات اساسی در مورد مشکلات عاطفی کودکان

  • تاریخ: سه شنبه 26 اسفند 1393
    بازدید: 516

    شیوه های مدیریت ورهبــــری در مــــــــدارس

     

    ۱- مدیریـت خودکامـــه ( دیکتاتوری )
    2- مدیریت مهار گسیختــه
    ۳-مدیریت دموكراتیك
    4- مدیریت مشارکتی ( جدی و مهربان )
     

    ۱- مدیریـت خودکامـــه ( دیکتاتوری )
    در این نوع مدیریت ، مدیر بدون هیچگونه نظرخواهـی از سایر همکاران خود و یا ارائه توضیح در خصوص علت اقدامات جاری ،دستورالعملهایــــی را با خشونت صادر می كند . این نوع مدیریت با کمترین حس وفاداری نسبت به سازمان انجام وظیفه نموده و همیشه به حرفه ، تخصص و مهارت خویش کاملا" معتقد است .
    این گـروه از مدیــران بــر روی تمایلات خود تکیه بسیـــاری دارند وبر اســاس معلومــات فنی و حرفه ای خود عمل می کنند و در صورتی که مقـــررات و آئین نامه های سازمانی با نظرات آنها مخالف باشد هیچگاه به آنها اهمیت نخواهند داد . اینگونه مدیران اعمال سلیقه شخصی را در حل و فصل مشکلات جایز می دانند و از این جهت کلیه امور سازمان خود را با روش شخصی اداره می کننـــد و همیشــــه ازکلمــه « من » بجای « ما » استفاده می کنند . این گونه فضای مدیریتی دارای محیط كاری سخت و نامناسب می باشد . در حال حاضر این نوع مدیریت ممکن است در مشاغل خاص مانند مشاغل نظامی جوابگو باشد اما در موارد دیگر عدم موفقیت آن كاملاً به اثبات رسیده است .

    به ادامه مطلب مراجعه کنید ...........

     

  • تاریخ: جمعه 22 اسفند 1393
    بازدید: 280

    موضوع : از همه مهربان تر                   

     

     هدف های درس :
    1 ـ آشنایی دانش آموزان با مفهوم دعا

    2 ـ تشویق دانش آموزان به انجام عبادت و دعا

    3 ـ آشنایی با طرز رفتار با بزرگترها وکوچکترها          


    4 ـ ذکر نام چند دعا و حفظ کردن چند دعای کوتاه توسط دانش آموزان


    5 ـ شرکت در انجام مراسم صبحگاهی و قرائت دعا برای سایر دانش آموزان

     

    ارزشیابی تشخیصی :


    در ابتدای درس و قبل ازشروع تدریس درس جدید ارزشیابی تشخیصی از دروس گذشته به عمل می آوریم . مثلاً «بچه ها درس گذشته در مورد چه بود ؟» جواب می دهند :« در مورد حنایی و جوجه هایش ». می پرسیم :«بچه ها چرا حنایی و جوجه هایش همراه با دانه ،سنگ ریزه می خوردند ؟» می گویند :« برای اینکه دانه هایی که خورده اند بهتر هضم شود . »( 10 دقیقه )

     

    آماده سازی و ایجاد انگیزه :

     

    برای ایجاد انگیزه و هدایت ذهن دانش آموزان به سوی موضوع درس تصویری مانند تصویر زیر به دانش آموزان نشان می دهیم و ......

    به ادامه مطلب رجوع کنید .....

     

  • تاریخ: جمعه 22 اسفند 1393
    بازدید: 244

    یازده مرحله برای تدریس موفق

    اولین مرحله در یک تدریس موفق: آن که عاشق باشی

    شما یک معلم نخواهید شد مگر این که علاقه‌ا‌ی زیاد به این شغل داشته باشید، چرا که اگر شغل معلمی آسان بود هر کسی می‌توانست آن را انجام دهد. معلمان، مسئولیت بسیار مهمی را بر عهده دارند زیرا یک گفتگوی سطحی از یک معلم می‌تواند قسمتی از زندگی یک دانش‌آموز را تحت تأثیر قرار دهد، البته فراموش نکنیم که معلم یک الگوی دائما تحت نظر است.

    دومین مرحله در تدریس موفق: در تو باید لذت آموختن نشانگر بوده و ثابت نمایی.

    بر روی یک تابلو در کلاسم نوشته شده است «تحصیلات، یا آرام کردن پریشانی یا بر هم زدن آرامش است.»

    این جمله روش تدریس مرا به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

    سومین مرحله در تدریس موفق: چشم امید‌ به اهداف بلندت باید…

    بدانید که به کجا می‌روید و به اهداف‌تان توجه کنید. من هرگز چیزی یاد نگرفتم مگر زمانی که مجبور شدم از آن استفاده کنم.

    اگر چیزی که درون‌تان است بیابید شما را نجات خواهد داد. اگر چیزی که درون‌تان است نیابید شما را نابود خواهد کرد.

    برای مشاهده متن کامل به ادامه مطلب بروید .......

  • تاریخ: پنجشنبه 21 اسفند 1393
    بازدید: 199

    طراحي فعاليت هاي آموزشي

    روش نگارش و تنظيم طرح درس روزانه
    طرح درس روزانه شامل پيش بيني مجموعه فعاليت هايي است که معلم از پيش براي رسيدن به يک يا چند هدف آموزشي در يک جلسه تدريس، تدارک مي بيند. طرح درس جلسات آموزشي سبب مي شود که معلم فعاليت هاي آموزشي را به ترتيب و يکي بعد از ديگري در مراحل و زمانهاي مشخص و به شيوه اي منطقي اجرا کند و نتايج حاصل از آن را براي تدريس در مراحل بعدي آموزش، مورد استفاده قرار دهد. در واقع طراحي هر جلسه آموزشي، سازماندهي و ارزيابي دائمي جريان فعاليت هاي ياددهي - يادگيري را سبب مي شود.

    در طول برنامه هاي آموزشي، گاهي، وقت و تلاش زيادي به دليل تکراري بودن مطالب و فعاليتها به هدر مي رود و يا حذف عمومي يا غيرعمدي بعضي مطالب ضروري به دليل کمبود وقت و يا فعاليت هاي بيهوده، به جريان آموزش آسيب مي رساند. مهمترين کارکرد طراحي آموزشي آن است که از تکرار مطالب بيهوده و حذف موارد ضروري جلوگيري مي کند.

    طرح درس جزئيات لازم براي آموزش يک يا چند درس در مورد يک موضوع را تعيين مي کند. درسها ممکن است کوتاه و سي دقيقه اي باشند و چند ساعت به طول بينجامد. محتوا، سن، بلوغ ذهني و فعاليت هايي که دانش آموزان بايد انجام دهند. از عواملي هستند که مدت زمان تدريس را مشخص مي سازند البته بدون نوشتن و تدوين برنامه و طرح درس هم مي توان کلاس درس اداره کرد؛ اما اگر معلم مي خواهد از کارآيي مؤثر در فرآيند تدريس برخوردار باشد. بايد طرح درس خود را دقيقاً تنظيم نمايد. در تنظيم طرح درس، اهداف رفتاري، انتخاب محتوا و فعاليت هاي آموزشي بايد در هسته مرکزي آن قرار گيرند.


    از فوايد توجه به سازه هاي فوق در فرآيند طراحي، موارد زير را مي توان نام برد:
    1. به معلمان در فرآيند تدريس کمک مي کند.
    2. براي انتخاب مواد آموزشي، بسيار مفيد مي باشد.
    3. در تعيين تکاليف درسي تک تک دانش آموزان مؤثر است.
    4. براي انتخاب و ساختن سؤالهاي ارزشيابي، ارزشمند هستند.
    5. در خلاصه کردن و اعلام نتايج ارزشيابي به معلم کمک مي کند.
    6. در "خود ارزيابي" دانش آموزان عامل بسيار مفيدي است.
    7. دانش آموزان را به ياد گيرندگاني خودکفا تبديل مي کند.

    علاوه بر موارد فوق
    ،...... بقیه را در ادامه مطلب مشاهده کنید ..........

  • تاریخ: جمعه 16 اسفند 1392
    بازدید: 108
    محتوای الکترونیکی تولید شده ریاضی پایه پنجم ابتدایی

     

    اشکال هندسی 

     

    شمارش در ضرب

     

     

                                                           شناخت اشکال

      

    پیدا کردن اعداد

     

    شعاع و قطر دایره

     

    ساعت شنی

     

    ساعت

      

      

    تقسیم

      

     

    تشخیص کسر 

     

    محور اعداد اعشاری 

      

     

    منبع:وبلاگ تولید محتوای الکترونیکی استان اردبیل

     

  • تاریخ: جمعه 16 اسفند 1392
    بازدید: 72
    انیمیشن و بازی در خدمت ریاضی دوم

    بازی جذاب برای جمع اعداد یک رقمی.........................

    بازی جذاب برای جمع اعداد دورقمی..........................

    تمرینی برای یادگیری جمع اعداد برروی بردار................

    یادگیری جمع اعداد دورقمی (بدون انتقال)..................

    تمرینی جذاب برای یادگیری ساعت...........................

    مقایسه ساعت دیجیتال وعقربه ای ..........................

    یادگیری جمع اعداد دو رقمی(با انتقال).....................

    تمرینی برای یادگیری اندازه گیری............................

     

     

  • تاریخ: جمعه 16 اسفند 1392
    بازدید: 104
     دانلود ۱۴ پاور پوينت از تمامی درس‌های علوم پايه ششم

     

    درس اول:زنگ علوم

     

     

    درس دوم: سرگذشت دفتر من

     

    درس سوم:كارخانه ي كاغذ سازي

     

    درس چهارم :سفر به اعماق زمين

     

    درس پنجم:زمين پويا

     

    درس ششم:ورزش ونيروي(1)

     

    درس هفتم ورزش ونيروي(2)

      بقیه در ادامه مطلب