close
تبلیغات در اینترنت
دانش آموزان دیر آموز و مرزی
یا امام رضا (ع)یا فــــاطمـــــه الزهـــــــــــرایا مهدی ادرکنی
  • تاریخ: سه شنبه 26 اسفند 1393
    بازدید: 468

    این دانش آموزان دارای هوش متوسط می باشند و به لحاظ ضریب هوشی در مرز بین عادی و استثنایی قرار دارند به همین دلیل به آنها دانش آموز مرزی(دیر آموز) می گویند.ضریب هوشی آنان معمولا بین 70 تا 85 می باشد.برخی از ویژگیهای آنها بشرح زیر می باشد:

    *این دانش آموزان در همه دروس ضعیف هستند. جایگاه این دانش آموزان در مدارس عادی است  و به دلیل اینکه در همه دروس ضعیف می باشند نمی توانند تحت پوشش مراکز مشکلات ویژه یادگیری قرار گیرند(دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری در یک یا چند درس ضعیف می باشند و نه در همه دروس).

    * سوالات را با  کندی پاسخ می دهند.

    * در مقابل مشکلات کم تحمل هستند.

    * اعتماد بنفس پایینی دارند و ترسو هستند.

    * اغلب در یک یا چند پایه مردود می شوند.

    *بی دقت و کم توجه هستند و به آسانی حواسشان پرت می شود.

    * برخی از آنان بیش فعال می باشند.

    * رفتار اغلب آنها غیر قابل پیش بینی است.

    *به آسانی شکست می خورند.

    * به فعالیتهای بیشتری جهت خواندن نیاز دارند.

    * مفاهیم انتزاعی را بخوبی درک نمی کنند.

    * در انجام تکالیف روزانه مشکل دارند.

    * مرتبا شکست می خورند.

    * به تکرار و تمرین بیشتری نیاز دارند.

    * عملکرد آنها از سطح کلاسی پایین تر است.

    * دستورات و دستوالعملها را بخوبی درک نمی کنند.

    * در زمان بندی مشکل دارند.

     و ........  روی ادامه مطلب کلیک کنید

     

    این دانش آموزان دارای هوش متوسط می باشند و به لحاظ ضریب هوشی در مرز بین عادی و استثنایی قرار دارند به همین دلیل به آنها دانش آموز مرزی(دیر آموز) می گویند.ضریب هوشی آنان معمولا بین 70 تا 85 می باشد.برخی از ویژگیهای آنها بشرح زیر می باشد:

    *این دانش آموزان در همه دروس ضعیف هستند. جایگاه این دانش آموزان در مدارس عادی است  و به دلیل اینکه در همه دروس ضعیف می باشند نمی توانند تحت پوشش مراکز مشکلات ویژه یادگیری قرار گیرند(دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری در یک یا چند درس ضعیف می باشند و نه در همه دروس).

    * سوالات را با  کندی پاسخ می دهند.

    * در مقابل مشکلات کم تحمل هستند.

    * اعتماد بنفس پایینی دارند و ترسو هستند.

    * اغلب در یک یا چند پایه مردود می شوند.

    *بی دقت و کم توجه هستند و به آسانی حواسشان پرت می شود.

    * برخی از آنان بیش فعال می باشند.

    * رفتار اغلب آنها غیر قابل پیش بینی است.

    *به آسانی شکست می خورند.

    * به فعالیتهای بیشتری جهت خواندن نیاز دارند.

    * مفاهیم انتزاعی را بخوبی درک نمی کنند.

    * در انجام تکالیف روزانه مشکل دارند.

    * مرتبا شکست می خورند.

    * به تکرار و تمرین بیشتری نیاز دارند.

    * عملکرد آنها از سطح کلاسی پایین تر است.

    * دستورات و دستوالعملها را بخوبی درک نمی کنند.

    * در زمان بندی مشکل دارند.

     

    راهکارهای آموزشی برای دانش آموزان مرزی

     

    * این دانش آموزان همواره می بایستی تشویق شوند.

    * آموزش را از ساده به مشکل شروع نموده و مطالب را تکرار کنید.

     * سعی کنید مطالب را یکباره آموزش ندهید. 

    *زمینه موفقیت دانش آموز را در دروس مختلف فراهم کنید.

    * دانش آموز را تشویق به فعالیتهای جمعی نمایید.

    * تفاوتهای فردی را مد نظر داشته باشید و این دانش آموزان را با دیگران مقایسه نکنید.

    * این دانش آموزان زود خسته می شوند لذا ساعات درسی را طولانی  نکنید.

    * در حد توانشان به آنها مسئولیتهایی را محول کنید.

    *در رابطه با این دانش آموزان صبور باشید و به شخصیت آنها احترام بگذارید.

    *توانمندیهای آنان را در زمینه های مختلف نقاشی،ورزشی و...بشناسید .

    * با خانواده آنان در تماس باشید و نقاط ضعف و قوت آنان را گوشزد کنید.

    * از روشهای مختلف تدریس استفاده کنید.

    * از وسایل کمک آموزشی متنوع بهره ببرید.

    * پاسخهای صحیح آنها را تقویت کنید.

    * دانش آموزان را به یادگیری تشویق کنید.

    * تقویت شجاعت در آنها برای مواجه شدن با مسئله

    * امتحانات مکرر از مطالب مهم

    *احترام به آنان و پرهیز از دادن القاب تحقیر کننده مانند:کودن،احمق و...

    *تشویق دانش آموزان جهت مشارکت در کلاس

    *ایجاد ارتباط بین مطالب درسی با مسائل زندگی

    * دادن فرصت سوال کردن بیشتر به آنها

    * جذاب نمودن فضای کلاس

    *آشنایی با فرهنگ خانوادگی آنان

    *خوشرویی و خوش اخلاقی معلم(درس معلم ار بود زمزمه محبتی/جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را)

    * هرگز دانش‌آموزان را «جریمه» نكنید.

    * تأكید بر نمره، اضطراب دانش‌آموزان را افزایش داده و مانع یادگیری می شود

    *تكرار مطلب توسط دانش‌آموز ضعیف.

    *ایجاد تنوع و نوآوری در انجام تكرار و تمرینها.

    * تكالیف مناسب با نیازمندیهای دانش‌آموزان ضعیف طراحی نمایید.

    * توجه خود را معطوف به نقاط و توانمندیهای مثبت دانش‌آموز نموده و از توجه بیش از حد به نقاط ضعف آنان  بپرهیزید.

    * فرصت اظهار نظر در جمع را در آنها به وجود آورید.

    * ترس از شكست و ناامیدی را دردانش‌آموزان ضعیف كاهش دهید .

    مطالب مرتبط

    بخش نظرات این مطلب


    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتی