close
تبلیغات در اینترنت
تكنيك هاي تثبيت يادگيري
یا امام رضا (ع)یا فــــاطمـــــه الزهـــــــــــرایا مهدی ادرکنی
  • تاریخ: سه شنبه 26 اسفند 1393
    بازدید: 367

    تكنيك هاي تثبيت يادگيري

    معمولا دانش آموزان دوره ابتدايي از فراموشي مطالب اظهار گلايه دارند . آنها مي گويند ((مطلبي را ياد مي گيريم ولي بلافاصله فراموش مي كنيم .)) درصورتي كه بتوان دوام مطالب آموخته شده را در افراد بيشتر نمود مي توان از آموختني ها به صورت كامل تري بهره برداري كرد .

    در دوره ابتدايي اگر آموزش همراه با بازي و ايجاد علاقه باشد يادگيري حاصل از آن مي تواند تثبيت شود .

    با اين روش در واقع محيطي را خلق كرده ايم كه در آن كودك را به فكر كردن ،حل مسئله ،ساختن ، جستجو ،كشف و در نهايت يادگيري تشويق مي كند .

    به گفته ي هيلگارد؛؛ تكوين يك تداعي يا پيوند بين دو رويداد اساسي ترين شكل يادگيري است ؛؛

    تكنيك هاي ياد شده در قالب :بازي - فعاليت هاي هنري - كارهاي دستي و هنرنمايي معلم مي تواند عرضه شود .

    الف )بازي

    ...............

    ب:فعاليت هاي هنري

    ................

    ج : كارهاي دستي

     ...............

    برای توضیح بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید

    تكنيك هاي تثبيت يادگيري

    معمولا دانش آموزان دوره ابتدايي از فراموشي مطالب اظهار گلايه دارند . آنها مي گويند ((مطلبي را ياد مي گيريم ولي بلافاصله فراموش مي كنيم .)) درصورتي كه بتوان دوام مطالب آموخته شده را در افراد بيشتر نمود مي توان از آموختني ها به صورت كامل تري بهره برداري كرد .

    در دوره ابتدايي اگر آموزش همراه با بازي و ايجاد علاقه باشد يادگيري حاصل از آن مي تواند تثبيت شود .

    با اين روش در واقع محيطي را خلق كرده ايم كه در آن كودك را به فكر كردن ،حل مسئله ،ساختن ، جستجو ،كشف و در نهايت يادگيري تشويق مي كند .

    به گفته ي هيلگارد؛؛ تكوين يك تداعي يا پيوند بين دو رويداد اساسي ترين شكل يادگيري است ؛؛

    تكنيك هاي ياد شده در قالب :بازي - فعاليت هاي هنري - كارهاي دستي و هنرنمايي معلم مي تواند عرضه شود .

    الف )بازي :

    بازي به دلايل خاص خود يعني هيجان ، جذابيت ، امكان رقابت ،همياري ،تخليه انرژي براي كودكان بسيار خوشايند است .

    انواع بازي هاي مورد استفاده در آموزش مواد درسي :

    1- جاده دانستني : در اين بازي دانش آموزان در دو گروه قرار مي گيرند ودر مسير هاي تعيين شده رانندگي مي كنند . آنها در ايستگاه هاي مختلف با پاسخ دادن به سؤالاتي كه قبلا؛ توسط خود دانش آموزان تهيه شده است متوقف يا حركت مي كنند . پاسخ صحيح حركت در طول مسير پاسخ غلط توقف اتومبيل .

    مي توان مسير را با رسم جاده روي تخته سياه يا مسير موزاييك هاي كف كلاس تنظيم نمود و شروع و آخرمسير را علامت گذاري كرد گروهي كه زودتر به خط پايان برسد امتياز مي گيرد (تشويق بايد بلافاصله صورت بگيرد )

    2- بازي چي به چي كي به كي :معلم از قبل روي تخته وايت برد 16 خانه رسم مي كند و 16 كارت را شماره گذاري كرده و پشت آنها را اهنرباي نازك مي چسياند (آهنر باي نازك چسب دار در كيت علوم موجود است )

    آنگاه دور از چشم دانش آموزان كلمات مخالف ، هم خانواده يا اعداد زوج و فرد يا ضرب و تقسيم را به صورت جفت و پراكنده در خانه ها مي نويسد .

    دانش آموزان بايد بتوانند جفت ها را تشخيص دهند مثلا: 2+8 در يك خانه عدد 10 در خانه ي ديگر با اين روش يادگيري با دقت و تامل بيشتري صورت مي گيرد .

    3- چرخونك ها :

    چرخونك ها وسايل ي هستند كه در تفهيم مفاهيم در قالب بازي كمك زيادي مي كنند . با استفاده از مقواهاي رنگي ، ماژيك و گيره هاي فلزي اين چرخونك ها را مي توان ساخت .مفاهيم چون شناخت جمع عددهاي يك رقمي ، ضرب ويا در درس بخوانيم پسوند ها وپيشوندها ، كلمات مخالف و هم معني ،هم خانواده و يا در درس هديه هاي آسمان با استفاده از اين بازي مفاهييم تثبيت مي شود ..

    فراگيران با چرخاندن مقوايي كه كلماتي روي آن نوشته شده است امتياز مي گيرند در صورتي كه بتوانند پاسخ اصلي را بگويند و فلش هم دقيقا روي جواب بياستد امتياز بيشتري مي گيرند ودر غير اين صورت بايد بگويند كلمه يا عددي كه فلاش روي آن ايستاده است پاسخ چه سؤالي است .كه امتياز مربوط به آن را خواهند گرفت .

    4- چاه آرزوها :

    با استفاده از مقوا شكل يك چاه را رسم مي كنند و با كمك نخ و يك تكه مقوا سطل و طناب مربوط به آن را مي سازند در دو طرف چاه دو نوار كاغذي نصب مي شود كه بنا به نوع تدريس از اين نوار ها استفاده مي شود .

    فراگيران سطل را درون چاه مي اندازند و اب بيرون مي كشند(در واقع آبي وجود ندارد و براي بچه ها تداعي مي كنيم كه آب است ) در در سطل كارتي قرار دارد كه بايد پس از بيرون آمدن دقيقا در موازات پاسخ صحييح قرار گيرد كلمات نوشته شده بر بروي كاغذ دو سوي چاه مي تواند كلمات هعم معني ،تشدييد ، ويا مفاهيم رياضي باشد .

    5- دقت در مطالعه :

    فراگيران به دو گروه سياه و سفيد تقسيم مي شوند متني را مطالعه مي كنند و از هر گروه 3 نفر جهت شركت در مسابقه انتخاب مي شوند و به سؤالات معلم در رابطه با متن (مثلا اجتماعي )پاسخ مي گويند . آنگاه معلم شروع به خواندن متن مي كند ميزان صحيح بودن پاسخ ها را دانش آموزان تعين مي كنند و امتياز مي دهند اين روش همياري دانش آموزان و معلم در تدريس است .

    ب:فعاليت هاي هنري

    فعاليت هاي مختلفي وجود دارد كه يادگيري را متنوع و جذاب مي كند. نقاشي ،رنگ آميزي و بسياري از فعاليت ها ي هنري كه به ابتكار معلم و دانش آموزان قابل اجرا در كلاس درس است . يكي از اين فعاليت ها تشكيل روزنامه ديواري درسي به صورت فردي و يا گروهي است .در اين روزنامه يا ماهنامه مطالب درسي مربوط به يك دوره ي هفتگي يا ماهانه و يا فصلي با طراحي زيبا نوشته مي شود . خانواده ها مي توانند به فرزندان خود در اجراي بهتر كار كمك كنند اما بهتر است اولين ماهنا مه را معلم بسازد .

    ج : كارهاي دستي :

    ساخت وسايل دست ساز ي ماند دما سنج ، بادنما ، پازل مي تواند يادگيري را خوشايند سازد تابلوي جادويي يك وسيله ي آموزش ارزش مكاني و عدد خواني بسيار مفيد است .با استفاده از مقوا و چند تكه نوار مدرج كه ارقام 0 تا 9 بر روي آن ها نوشته شده اين وسيله ساخته مي شود .

    منابع : 1- كارمايه معلمان در گذر ياد دهي يادگيري -علي رئوف - انتشارات مدرسه

    2- راهنماي اجراي ايده هاي معلم - لئوناردو جي باسيل ، آن اس سرناك -مترجم بهنوش شيخ الاسلامي - انتشارات مدرسه

     

    مطالب مرتبط

    بخش نظرات این مطلب


    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتی